Kristendom på Skovbo Efterskole

Andagt

Hver formiddag, tirsdag – torsdag, samles vi alle i vores musikhus fra kl. 10:00 – 10:30.

I dette tidsrum har vi andagt. Disse samlinger bærer præg af, at kristendom fylder meget på vores skole. Nogle dage synger vi salmer og sange sammen, andre dage har vi lovsang – en moderne kristen sangtradition med rytmisk musik. Her er det elevernes egne lovsangsbands, der står for musikken.

Ud over sang er der som regel kristen forkyndelse og bøn ved disse samlinger, bl.a. bliver dele af bibelhistorien fortalt.
Vi lægger meget vægt på den personlige tro på Gud, Jesus og Helligånden, og vi har det som et af vore mål, at den kristne tro gennemsyrer hverdagen på Skovbo, og at den sætter positive aftryk i elevernes liv.

ReCharge

Hver mandag har vi ReCharge fra kl. 20.00 - 21.00 i vores musikhus. Det er frivilligt og er for alle de elever der gerne vil undersøge ”det der med Gud og kristendom”.

Der kommer altid omkring 40 - 50 elever til ReCharge, og der er masser af musik og snak.
Det er Christian og vores Gi’et år-medarbejdere der i samarbejde med nogle elever står for ReCharge.

Kristent bagland

Selvom skolens bagland er Apostolsk Kirke, er vi meget fælleskirkelige. Alle vore medarbejdere er kristne og kommer fra forskellige fri- og folkekirkelige sammenhænge. Vi tror, at kristne fra forskellige sammenhænge har meget at give hinanden, og vi har gjort vores forskellighed til vores styrke.

Erfaringsmæssigt viser det sig, at ca. 2/3 af vores elever kommer fra hjem med en meget bevidst kirkebaggrund. De søger Skovbo Efterskole, fordi vi er en kristen skole. Ca. 1/3 af vore elever kommer fra hjem, hvor kristendom ikke har fyldt så meget. Vi er glade for denne fordeling. Den hjælper os til ikke at blive for indadvendte.

Lyt til Josephines historie om at være elev på en kristen efterskole, når man ikke har været vant til kirke og andagter 👇🏻

Vil du vide mere om vores kirkelige bagland, er her er et godt link: www.frikirkenet.dk eller se en video, der forklarer det at være frikirke.

Christian Friberg planlægger ReCharge sammen med elever og Gi-et-år-medarbejdere