Musik på Skovbo Efterskole

Om musik

På Skovbo ønsker vi at være inkubator for et skabende fælleskab, hvor musiske kompetencer bliver udfordret, hvor rammerne er gunstige for sangskrivning og hvor drømme får lov at blive talt til live.

På Skovbo forsøger vi at styrke elevens kreative processer og færdigheder i arbejdet med musik og vi brænder for at udvikle elevernes kreativitet gennem musikken.

På Skovbo arbejder vi altid på at være opdateret, både kreativt og teknisk.

Sammen med et hold musiklærere, der ønsker at se eleverne nå så langt som muligt, og som brænder for at se drømme blive talt til live, giver det et fantastisk udgangspunkt for et musikalsk år på Skovbo.

Vi forsøger at være relevante i nutiden og samarbejder derfor med den pulserende musikbranche. Vi har et tæt samarbejde med Pladeselskabet Official Music hvor en stor del af dem har rødder i Skovbo. Det er vigtigt for os at der på Skovbo er plads til at SKABE. Vi brænder for - i samarbejde med dig - at være med til at skabe drømme, sange og kvalitet. Det er derfor vigtigt for os at udgive musik som er relevant lige nu og her, at udfordre og rejse med elever i jagten på deres drømme og ikke mindst at sikre at kvaliteten hele tiden er i fokus.

MUSIK TILBUDDET
På Skovbo er det vigtigt for os at der er plads til at udfordre eleverne på deres niveau.

Du kan have musik på 2 måder på Skovbo Efterskole

1. Er som en del af musiksporet. Her har man valgt den helt store pakke som indeholder:

• Musikspor, instrumental, kor, sang, bands plus evt. musik valgfag

2. Er som en del af et andet spor, her har er der mulighed for at deltage i:

• Begynderbands,gruppeundervisning i guitar, klaver, trommer og bas. Denne måde at have musik på, er for dig der ikke ønsker at nørde musikteori, som måske ikke har erfaring med sammenspil, men som synes det kunne være sjovt at lære et instrument eller bare prøve kræfter med musikken generelt.

Musiktilbud på Skovbo:
- Musik spor (4 lektioner hver mandag + bands)
- Instrumental undervisning (bas, guitar, klaver, trommer, sang) *

Musik valgfag: sangskrivning, producer, kor, begynder bands, lovsangsband

* Instrumentalundervisningen er gratis på Skovbo. Det er en stor udgift for skolen og vi forventer derfor meget seriøsitet af vores musikelever.

Læreren fører journal over dit fremmøde og din forberedelse til undervisningen. Hvis undervisningen bliver aflyst pga. af lærerens sygdom/kursus, så får du din lektion på et andet tidspunkt. Hvis du selv er syg eller fraværende, får du ikke timen på et andet tidspunkt.

SPOR-STRUKTUR

MusikSPOR er for de elever som ønsker den store musikpakke, og som har erfaring med sammenspil. Som spor-elev, deltager du i spor mandag, instrumentalundervisning, sangundervisning, kor og evt. sangskrivning og producer.

For at komme ind på musikSPOR skal man deltage i et musikinterview som har til opgave at fordele eleverne på de forskellige bands. Disse bands bliver fordelt ud fra niveau, dynamik og holdsammensætning. Musikinterviewet er en samtale hvor vi skal høre lidt om dit musikliv, hvad du brænder for og hvorfor du har lyst til at give musikken en skalle. Til interviewet skal vi også høre dig spille eller synge, så vi får en ide om, hvordan vi skal sammensætte de forskellige bands.

Datoerne for kommende musikinterviews: juni 2024 - (tidspunkter bookes hos musiklærerne ved “Dag for nye elever” i maj måned)

Skovbos musikspor kan være en god forberedelse til optagelse på MGK.

Musikkens betydning på Skovbo Efterskole

Igennem en lang årrække har vi holdt et højt musisk niveau og det er bl.a. derfor elever vælger os som efterskole. Elever, som ønsker at blive bedre til at spille musik, eller som har en drøm om at komme til at optræde på den store scene.

Det er derfor ikke så underligt, at man begynder at kunne spotte nye artister, der tidligere har været elever på Skovbo Efterskole. Tag for eksempel Maximillian, KOPS, eller indie-darlingen 'Schultz and forever'. Maddy, Marcus.waw, gospelgruppen “Conf3ssions”, Karui, Aya May, bandet June og mange flere…

Men vi har ikke kun haft gode sangere, vi har også haft dygtige musikere, som nu spiller sammen med en bred vifte af kunstnere. Vi har også elever, der nu skriver sange for store danske og udlandske artister og producerer musik og når man lægger alle de numre i en playliste, så fylder det efterhånden en del. På playlisten kan du også lytte til hvad nuværende elever har produceret. God lytning 🎶

Musik fra Skovbo:

Skolen har for et nogle år sideninvesteret i nye lokaler, instrumenter, PA og lydstudier. Dette danner rammerne om et kanon musikliv. Her er plads til at øve, udvikle sig og prøve kræfter med mange sider af musikken.

Sammen med et hold musiklærere, der ønsker at se eleverne nå så langt som muligt, giver det et fantastisk udgangspunkt for et musikalsk år på Skovbo.