Praktiske oplysninger

Hvad skal jeg have med?

SKOLEGANG

• Bærbær computer (Macbook eller Windows computer)

• Høretelefoner

• Adapter til usb-stik

• Forlængerledning

• Lommeregner

• Skriveredskaber, saks, lineal, tegnetrekant, passer

[Det er en god ide at mærke ovenstående ting med dit navn]

SPORT

• Indendørssportssko med lyse såler

• Fodboldstøvler (hvis du spiller fodbold)

• Badmintonketcher (hvis du spiller badminton)

• Sportstøj og evt. løbesko

praktisk

• Rullemadras (80 cm x 200 cm)

• Dyne, hovedpude og lagen og sengelinned

• Håndklæder

• Blåt sygesikringsbevis (Gyldigt hele skoleåret)

• Gult sygesikringsbevis (Gyldigt hele skoleåret)

• Pas (Gyldigt til og med marts 2024. For længere rejser bør passet være gyldigt til minimum september 2024)

• Evt. cykel - gerne gammel, men funktionsdygtig

• Evt. lidt billeder til din væg og “abesnot”, du kan hænge det op med.

FØLGENDE TING MÅ DU MEDBRINGE

• Møbler og ting til dit værelse (vent dog til du har set dit værelse og snakket med værelseskammeraterne)

• Musikanlæg

OBS! Skolen påtager sig intet erstatningsansvar for bortkomne eller ødelagte ting.

FØLGENDE TING MÅ DU IKKE MEDBRINGE

• Fjernsyn

• Stationær computer

• Kæledyr

• Køleskab eller cooler

• Elkedel og kaffemaskine

• Toatsmaskine, vaffeljern, kogeplade (ingen madlavning på værelserne)

Sygdom

HVIS DU ER SYG

Alle elever skal møde til morgenmad kl. 7.45. Her kan eleven henvende sig til Helen, Allan eller Birgitte, hvis vedkommende føler sig syg eller sløj.

Her får eleven en samtale og evt. målt temperatur osv. I nogle tlfælde bliver eleven så lagt syg. Det betyder, at man skal være på sit værelse hele dagen, på nær i forbindelse med middagsmad og aftensmad, hvor man kommer ned og spiser efter at måltidet er afviklet.

Om formiddagen ser vi til de syge på værelset og sikrer at de har vand, medicin m.m. Endvidere kommer der en voksen på besøg om eftermiddagen.

Vi vil gerne hjælpe vores elever til, at sygefraværet er så lavt som muligt. I visse tilfælde kan vi hjælpe med kontakt til vores lægehus og bestille tid hos lægen, hvis det er nødvendigt. Er der tale om et længere sygeforløb ringer vi til jer og konfererer, om eleven eventuelt skal ligge syg hjemme. Der føres journal over elevens sygdom og over de piller, vi udleverer til eleven.

PILLER OG MEDICIN

Skolen skal opbevare elevernes egne smertestillende piller (Panodil/Ipren) og maveregulerende piller (Paragurt) og andet medicin i vores medicinskab. Bruger eleven medicin skal skolen vide det, og al medicin skal udleveres af en medarbejder. Der føres journal over udleveringen.

OBS! Der må ikke opbevares medicin på værelset.

SYGETRANSPORT

Hvis eleverne skal til vores lægehus, tager de selv bussen. Hvis de skal på skadestuen har skolen en ordning, hvor vi sørger for transport.

HJERTESTARTER & FØRSTEHJÆLP

Skolen råder over en hjertestarter. Den hænger i indgangen ved administrationen. Vi har af flere omgange haft førstehjælpskursus tilpasset vores elevgruppe for medarbejderne.

Hygiejne m.m.

PERSONLIG HYGIEJNE

Du er selv ansvarlig for din personlige hygiejne. Du skal selv købe tandpasta, shampoo, sæbe m.m. Alle elever har adgang til badefaciliteter, og der er varmt vand hele tiden.

TØJVASK

Skolen stiller vaskemaskiner til rådighed, men du skal selv have vaskepulver med. Det kan godt være en stor udfordring for unge at få vasket tøj selv, men det er en god lære- og selvstændighedsproces.

VÆRELSER

På Skovbo har vi 3 og 4-mandsværelser, samt enkelte 5-mandsværelser. Fordelingen af værelserne sker af medarbejderne.

Du har sammen med dine værelseskammerater ansvar for at dit værelse er opryddet og rengjort hver dag. Det skal være i orden inden undervisningen starter, og om fredagen er der grundig rengøring af værelset.

Alle værelser er møbleret med senge, skabe, skrivebord og loftslamper.

Diverse

POST

Skolen modtager post én gang om ugen. Dine egne frankerede breve kan afleveres på kontoret, så sørger Tina og Jane for at de kommer med posten.

NØGLER

Du får udleveret en nøgle til dit værelse og skab, samt en nøgle til dit blå skab. (Nøgler erstattes med 200 kr. ved bortkomst). Sørg altid for at have dine penge og værdigenstande låst inde.

MOBILTELEFON

Du må gerne have e mobiltelefon på skolen. Der er visse regler forbundet med brug af mobiltelefonen bl.a. må den ikke bruges i måltids- og undervisningssituationer og om natten.

FORSIKRING

Skader på skolens ejendom, der forvoldes af elever, skal erstattes. Ikke alle forsikringsselskaber er villige til at indgå i erstatningsansvaret. Vi anbefaler, at hjemmet hos sit forsikringsselskab får klarlagt, om eleven er ansvarsforsikret.

Skader elever forvolder på hinandens ting vil aldrig være skolens ansvar og skal dækkes af familiens egen forsikring.

Skolen har tegnet en ulykkesforsikring for eleverne. Vi anbefaler, at forældrene ikke afmelder deres egen ulykkesforsikring for eleven, da skolens er begrænset.

Skolen står for rejseforsikringer på alle udlandsture arrangeret af skolen.